April 29, 2010

SESTECH Exhibition/ oh anak

sangat letih (actually tade la letey sangat...)

been at KLCC for 2 and half days. jage booth.

testing my communication skills. actually its quite nice jadi sales ni yek? ...

the best part is COCKTAIL~ so nice .. their foods... grilled chicken, sausage, drinks .. nice! <3!!!!!....

boss pulak bley datang on thursday... buat perangai gile gile diorang. malu satu hall tu dengan suare kuat diorang. tapi best! dpt bos sempoi mcam tu.. n sporting.

my offcmate pujuk boss amek cuti on friday... approved!!!!! yess... sadly i need to come to the office for urgent matters... deym.

hope there will be new projects from the exhibition coming in .. cause the bosses will give us some share. amin...

nak try jual insurance lah ... hahaah..macam best jerk!~ hm hm

today.. sebab busan giler, pura pura tanye pasal company depan booth ..pure pure interetested  (actually i want their free gifts...) ... got 1 mug after answer questionnaire ...




note: malas nak masukkan entry ni actually. tapi coz xpat tido nyamuk ni asal suke geget akuhhhhhhhhhhhhh... mane pegi ade nyamukkkkkkkkkkk... nak tido awal pon tapat ..

okey.. lets chillaxing. M.Nasir. insan seni yg sy sngt suke hasil karya. double meaning.~ :)

***


Bintang-bintang ke syurga
Pertama percaya
Dua tak putus asa
Tiga terus terima
Empat tak berubah-ubah


Kelima rela berserah
Enam pentingkan yang sedia
Tujuh yang terpaling istimewa
Keikhlasanmu


Kalau ada bendanya
Mesti ada namanya
Kalau ada isinya
Mestilah ada bekasnya


Perlahan-lahan makan anak Sayang
Jangan sampai tercekik
Paku seluruh alam
Berhati-hati minum Sayang
Jangan sampai tersedak
Buih satu lautan


Perlahan-lahan jalan Sayang
Jangan sampai tersandung
Bendul gunung impian
Berhati-hati tatang alahai intan
Jangan sampai (kau) tertumpahkan
Setitis pun kasih sayang
(Kelak kau 'kan hidup dalam
Kekesalan berpanjangan)


Tiada petua kemenangan
Setanding ketaatan
Kepada Sang Pemilik
Kehendak dan ikhtiar
Rindumu yang sebenar

April 28, 2010

MSB 2010


Allahumma yaa musorrifal qulub, sorrif qulubana 'ala tho 'atika, Allahumma yaa muqallibal qulub, thabbit qalbi 'ala dinika.


tafsir? tungguuu~~~~

MSB 2010...


MSB kali keberape tah. i duno what to wear. mane ade bunge me sambar. cause i love skirt, so i choose her.. ? eh?

bajet memang murah... skirt + blouse + belt

skirt: rm20

blouse:rm20

belt: rm20

scarf: rm20...

semua recycle... :D.

ape mimpi ... nak mekap tah.. so i mekap la .. dinner make up

but i loved it! muke mmg lain giler... org tanye pon tatau nk jwb ape .. excited.. especially mase naik stage...






with him



due kuntum bunga--




with k. mar




p beli adiah ngn dia, dpt lak dri die .. dymmmm




me darls ayou...



ade byk lagi picts... tapi blur. malas nak upload.


so far memuaskan la d dinner. i just ate RM20 okey. mmg sangat rugi yg kurus ni pegi dinner .. adeh..


tapi yg best nya siap dapat petua untuk tetap pendirian... mane yg perasan .. =) ...


end of the nite ..

April 23, 2010

::Jodoh



terlalu abstract... terlalu subjective.

dan sesungguh nya jodoh adalah rahsia Allah.

aku pon tak berani ckp, tunang aku jodoh aku... kiranya belum ijab kabul.

dan doa kita dalam memilih jodoh perlu tepat, walau Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. kerana di situ kesungguhan kita. kite sendiri perlu tahu apa kita minta...

dan kejadian lalu sesungguh nya hanyalah pelajaran dan pengajaran dari Dia.

Tunang: aku tak pandang benda ni. sebab tunang belum tentu di ijabkabul. sebab tunang bukan tunjuk itu jodoh. mungkin adat. mungkin menjaga hati ibu bapa, mungkin mengelakkan fitnah.

yang aku lihat kahwin. apa tujuan kahwin? penat aku fikir... orang yg macam mane kita nak, yg tepat nak completekan kehidupan dunia akhirat. cukup kah soleh? soleh yg jenis menghitung amal sendiri, dan jenis tak faham apa yg dia buat?

kaya? cukup ke kaya? kalau satu hari harta die semua hilang?

rupa paras: kekalkah rupa paras sehingga bila2?

baik: kekalkah kebaikan dia? di mana hati manusia senang berbolak balik... begitu juga dengan perangai...
“Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. “

(ar-Ruum:21)

aku suka fikir kenapa ... kenapa ini .. kenapa tidak boleh itu ...  be prepare dengan samting... walau kahwin dengan sesiapa, dugaan seterusnya hanya Dia yg tahu tingkat mana kita sanggup lalu...

yang aku faham, dalam perkahwinan di berikan sedikit sifatNya. ar Rahman antara suami, isteri, keluarga. Bergetar hati , bila fikir sifat Rahman Dia. Bayangkan, Dia pinjam kan, Dia berikan .... pd manusia... yg sehina makhluk ni? Sesungguh Nya malu aku pada Mu ya Allah, apa yg Kau berikan besar... yang nampak... kalau yg tak nampak?

jalan masih jauh, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui yg terbaik untuk hambaMu, pinjamkan lah aku kekuatan dan kesabaran dalam mengharungi dugaan. dan peliharalah aku dari tergolong dr golongan org yg lalai dan leka. kurniakanlah aku pemahaman.

April 21, 2010

Masjid Tanah, Melaka

i took emergency Leave last monday. for i need to bring my dad to HUKM -medical checkup.

at 630pm - from cyber to melaka. ayah tak kasi balik malam kalau sorang. so i brought him. ayah pon okey.

oh sorry. he brought me. cause die yg drive .. ngeeeee

sebaik la ade dia. 2 trips.

tido umah maklong- he loves it. sebab umah maklong dekelilingi hutan. dia mmg suka hutan. denai. air.

malam sampai kol 1030pm. dia seronok. dok luar... sekali nampak babi lalu ikot denai.

oh .. umah maklong memang meriah dengan haiwan. belakang tu hutan. nak ape?

musang, babi, burung antu, etc...

pernah kera curik sebungkus roti... tapi tersekat kat pintu ... amek berape keping je. comel kan? hahaha

sejuk je .. hutan.

at 7am - tuesday, kami gerak ke hukm. alhamdulillah. tenang gila  cuaca... bawak ayah cekap.

lepak dengan dea tunggu ayah abes cekap. breakpest di cheras. carik nasik lemak tak jumpeeee....lastly makan roti canai berulam telur separuh masak.

at 1230pm gerak ke Melaka balik. sampai melaka at 2. rest jap.

petang singgah pantai. mandi manda ...

EXHAUSTED yet FUN....

so nice. 10 years aku tak jejak pantai kot .. ke ade? tak ingat. tapi sangat best. sebab tadek org. laut luas. bersih... syiokkkkkkkkkk

air laut suam. akan ku jejak kaki ke situ lagi!!!!



April 14, 2010

taman melawati

yeay!!! ...

cause tonite gonna be a good nite.

setelah kesekian lamenye .... menanggung rindu .. malam ni dapat juge bersua muka.

:)

pisang goreng!~

alerh!

nak ajak diorang nih makan pisan goreng kat arena.

sibuk nak p gym plakkkkk!!~~

April 13, 2010

masak lemak cili padi.

hee.. i promised him to cook this menu since 2008.

tadi aku balun buat. first try.

tengok2 jadi.

.. p jumpe dea. bawak tupperware.

die masuk kete. tengok je ... terus senyum sampai pipi.

bawak p makan pon .. makan nasik ngn kuah masak lemak je .. sambil senyum.

"seronok nye b... selera i makan."

"pandai u masak ...."

"ni memang peberet i .... tapi tunggu u masak dah 3 tahun b..."

"sebaik la i masak skang. dr masak pas kawen .. :P"

sambil senyum2 simpol.

seronok  tgk dea mkn.

b .. i simpan belen .. sok nk mkan.. best nyee ...

he he he.......

---advice---

me: kalau die pegi pon i redha b. tapi ati mesti sedih. u kene tolong sapot i ye.

dea: takpe .. redha. kalau faham maksud ikatan anak n ayah tu... mesti senang.

lagi pon u dengan parents u takde ape... dah bersih...u ank yg baik.


sedih aku die ckp gitu. selama ni die la jadi telinge aku.... my shoulders to cry on.

dan aku sangat bersyukur dikurniakan sahabat sebegini. will alwys love u... dengan izin Dia.

April 12, 2010

kasut!~

haha..

my housemate brought a kitten home.

his name is KASUT!

comel giler name. tapi playful nak mati.

baru berlubang kepale ku n bercalar tangan..berdarah seyhh

adehhhh.. sebaik ko kucing.. kalu tak da kene kuntau dahhhhhhh

Hikmah Dugaan

Sebagai hamba Allah, dalam kehidupan di dunia manusia tidak akan luput dari berbagai cobaan, baik kesusahan maupun kesenangan, sebagai sunnatullah yang berlaku bagi setiap insan, yang beriman maupun kafir. Allah Ta’ala berfirman,

“Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya), dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.”
(Qs Al Anbiya’: 35)
Ibnu Katsir –semoga Allah Ta’ala merahmatinya– berkata, “Makna ayat ini yaitu: Kami menguji kamu (wahai manusia), terkadang dengan bencana dan terkadang dengan kesenangan, agar Kami melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang ingkar, serta siapa yang bersabar dan siapa yang beputus asa.” (Tafsir Ibnu Katsir, 5/342, Cet Daru Thayyibah)

Kebahagiaan hidup dengan bertakwa kepada Allah

Allah Ta’ala dengan ilmu-Nya yang Maha Tinggi dan Hikmah-Nya yang Maha Sempurna menurunkan syariat-Nya kepada manusia untuk kebaikan dan kemaslahatan hidup mereka. Oleh karena itu, hanya dengan berpegang teguh kepada agama-Nyalah seseorang bisa merasakan kebahagiaan hidup yang hakiki di dunia dan akhirat. Allah Ta’ala berfirman,

“Hai orang-orang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul-Nya yang mengajak kamu kepada suatu yang memberi (kemaslahatan) hidup bagimu.” (Qs al-Anfaal: 24)

Ibnul Qayyim -semoga Allah Ta’ala merahmatinya- berkata, “Ayat ini menunjukkan bahwa kehidupan yang bermanfaat hanyalah didapatkan dengan memenuhi seruan Allah dan Rasul-Nya shallallahu ‘alaihi wa sallam. Maka barangsiapa yang tidak memenuhi seruan Allah dan Rasul-Nya, maka dia tidak akan merasakan kehidupan (yang baik). Meskipun dia memiliki kehidupan (seperti) hewan yang juga dimiliki oleh binatang yang paling hina (sekalipun). Maka kehidupan baik yang hakiki adalah kehidupan seorang yang memenuhi seruan Allah dan Rasul-Nya secara lahir maupun batin.” (Kitab Al Fawa-id, hal. 121, Cet. Muassasatu Ummil Qura’)

Inilah yang ditegaskan oleh Allah Ta’ala dalam banyak ayat al-Qur’an, di antaranya firman-Nya,

“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik (di dunia), dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka (di akhirat) dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (Qs  ?An Nahl: 97)

Dalam ayat lain, Allah Ta’ala berfirman,

“Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Rabbmu dan bertaubat kepada-Nya. (Jika kamu mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik kepadamu (di dunia) sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya (di akhirat nanti)” (Qs Huud: 3)

Dalam mengomentari ayat-ayat di atas, Ibnul Qayyim mengatakan, “Dalam ayat-ayat ini Allah Ta’ala menyebutkan bahwa Dia akan memberikan balasan kebaikan bagi orang yang berbuat kebaikan dengan dua balasan: balasan (kebaikan) di dunia dan balasan (kebaikan) di akhirat.” (Al Waabilush Shayyib, hal. 67, Cet. Darul Kitaabil ‘Arabi)

Oleh karena itulah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menggambarkan ibadah shalat, yang dirasakan sangat berat oleh orang-orang munafik, sebagai sumber kesejukan dan kesenangan hati, dalam sabda beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam,

“Dan Allah menjadikan qurratul ‘ain bagiku pada (waktu aku melaksanakan) shalat.” (HR. Ahmad 3/128, An Nasa’i 7/61 dan imam-imam lainnya, dari Anas bin Malik, dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahihul Jaami’ish Shagiir, hal. 544)

Makna qurratul ‘ain adalah sesuatu yang menyejukkan dan menyenangkan hati. (Lihat Fatul Qadiir, Asy Syaukaani, 4/129)

Sikap seorang mukmin dalam menghadapi masalah

Dikarenakan seorang mukmin dengan ketakwaannya kepada Allah Ta’ala, memiliki kebahagiaan yang hakiki dalam hatinya, maka masalah apapun yang dihadapinya di dunia ini tidak membuatnya mengeluh atau stres, apalagi berputus asa. Hal ini disebabkan karena keimanannya yang kuat kepada Allah Ta’ala sehingga membuat dia yakin bahwa apapun ketetapan yang Allah Ta’ala berlakukan untuk dirinya maka itulah yang terbaik baginya. Dengan keyakinannya ini Allah Ta’ala akan memberikan balasan kebaikan baginya berupa ketenangan dan ketabahan dalam jiwanya. Inilah yang dinyatakan oleh Allah Ta’ala dalam firman-Nya,

“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa (seseorang) kecuali denga izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk ke (dalam) hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Qs At Taghaabun: 11)

Ibnu Katsir mengatakan, “Makna ayat ini: seseorang yang ditimpa musibah dan dia meyakini bahwa musibah tersebut merupakan ketentuan dan takdir Allah, sehingga dia bersabar dan mengharapkan (balasan pahala dari Allah Ta’ala), disertai (perasaan) tunduk berserah diri kepada ketentuan Allah tersebut, maka Allah akan memberikan petunjuk ke (dalam) hatinya dan menggantikan musibah dunia yang menimpanya dengan petunjuk dan keyakinan yang benar dalam hatinya, bahkan bisa jadi Dia akan menggantikan apa yang hilang darinya dengan yang lebih baik baginya.” (Tafsir Ibnu Katsir, 8/137)

Inilah sikap seorang mukmin dalam menghadapi musibah yang menimpanya. Meskipun Allah Ta’ala dengan hikmah-Nya yang maha sempurna telah menetapkan bahwa musibah itu akan menimpa semua manusia, baik orang yang beriman maupun orang kafir, akan tetapi orang yang beriman memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh orang kafir, yaitu ketabahan dan pengharapan pahala dari Allah Ta’ala dalam mengahadapi musibah tersebut. Tentu saja semua ini akan semakin meringankan beratnya musibah tersebut bagi seorang mukmin.

Dalam menjelaskan hikmah yang agung ini, Ibnul Qayyim mengatakan, “Sesungguhnya semua (musibah) yang menimpa orang-orang yang beriman dalam (menjalankan agama) Allah senantiasa disertai dengan sikap ridha dan ihtisab (mengharapkan pahala dari-Nya). Kalaupun sikap ridha tidak mereka miliki maka pegangan mereka adalah sikap sabar dan ihtisab (mengharapkan pahala dari-Nya). Ini (semua) akan meringankan beratnya beban musibah tersebut. Karena setiap kali mereka menyaksikan (mengingat) balasan (kebaikan) tersebut, akan terasa ringan bagi mereka menghadapi kesusahan dan musibah tersebut. Adapun orang-orang kafir, maka mereka tidak memiliki sikap ridha dan tidak pula ihtisab (mengharapkan pahala dari-Nya). Kalaupun mereka bersabar (menahan diri), maka (tidak lebih) seperti kesabaran hewan-hewan (ketika mengalami kesusahan). Sungguh Allah telah mengingatkan hal ini dalam firman-Nya,

“Janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). Jika kamu menderita kesakitan, maka sesungguhnya merekapun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu menderitanya, sedang kamu mengharap dari Allah apa yang tidak mereka harapkan.” (Qs An Nisaa’: 104)

Oleh karena itu, orang-orang mukmin maupun kafir sama-sama menderita kesakitan. Akan tetapi, orang-orang mukmin teristimewakan dengan pengharapan pahala dan kedekatan dengan Allah Ta’ala.” (Ighaatsatul Lahfan, hal. 421-422, Mawaaridul Amaan)

Hikmah cobaan

Di samping sebab-sebab yang kami sebutkan di atas, ada faktor lain yang tak kalah pentingnya dalam meringankan semua kesusahan yang dialami seorang mukmin dalam kehidupan di dunia, yaitu dengan dia merenungkan dan menghayati hikmah-hikmah agung yang Allah Ta’ala jadikan dalam setiap ketentuan yang diberlakukan-Nya bagi hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertakwa. Karena dengan merenungkan hikmah-hikmah tersebut dengan seksama, seorang mukmin akan mengetahui dengan yakin bahwa semua cobaan yang menimpanya pada hakikatnya adalah justru untuk kebaikan bagi dirinya, dalam rangka menyempurnakan keimanannya dan semakin mendekatkan diri-Nya kepada Allah Ta’ala.

Semua ini di samping akan semakin menguatkan kesabarannya, juga akan membuatnya selalu bersikap husnuzh zhann (berbaik sangka) kepada Allah Ta’ala dalam semua musibah dan cobaan yang menimpanya. Dengan sikap ini Allah Ta’ala akan semakin melipatgandakan balasan kebaikan baginya, karena Allah akan memperlakukan seorang hamba sesuai dengan persangkaan hamba tersebut kepada-Nya, sebagaimana firman-Nya dalam sebuah hadits qudsi:

“Aku (akan memperlakukan hamba-Ku) sesuai dengan persangkaannya kepadaku.” (HSR al-Bukhari no. 7066 dan Muslim no. 2675)

Makna hadits ini: Allah akan memperlakukan seorang hamba sesuai dengan persangkaan hamba tersebut kepada-Nya, dan Dia akan berbuat pada hamba-Nya sesuai dengan harapan baik atau buruk dari hamba tersebut, maka hendaknya hamba tersebut selalu menjadikan baik persangkaan dan harapannya kepada Allah Ta’ala. (Lihat kitab Faidhul Qadiir, 2/312 dan Tuhfatul Ahwadzi, 7/53)

Di antara hikmah-hikmah yang agung tersebut adalah:

[Pertama]

Allah Ta’ala menjadikan musibah dan cobaan tersebut sebagai obat pembersih untuk mengeluarkan semua kotoran dan penyakit hati yang ada pada hamba-Nya, yang kalau seandainya kotoran dan penyakit tersebut tidak dibersihkan maka dia akan celaka (karena dosa-dosanya), atau minimal berkurang pahala dan derajatnya di sisi Allah Ta’ala. Oleh karena itu, musibah dan cobaanlah yang membersihkan penyakit-penyakit itu, sehingga hamba tersebut akan meraih pahala yang sempurna dan kedudukan yang tinggi di sisi Allah Ta’ala (Lihat keterangan Ibnul Qayyim dalam Ighaatsatul Lahfan hal. 422, Mawaaridul Amaan). Inilah makna sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,

“Orang yang paling banyak mendapatkan ujian/cobaan (di jalan Allah Ta’ala) adalah para Nabi, kemudian orang-orang yang (kedudukannya) setelah mereka (dalam keimanan) dan orang-orang yang (kedudukannya) setelah mereka (dalam keimanan), (setiap) orang akan diuji sesuai dengan (kuat/lemahnya) agama (iman)nya, kalau agamanya kuat maka ujiannya pun akan (makin) besar, kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan (kelemahan) agamanya, dan akan terus-menerus ujian itu (Allah Ta’ala) timpakan kepada seorang hamba sampai (akhirnya) hamba tersebut berjalan di muka bumi dalam keadaan tidak punya dosa (sedikitpun)” (HR At Tirmidzi no. 2398, Ibnu Majah no. 4023, Ibnu Hibban 7/160, Al Hakim 1/99 dan lain-lain, dishahihkan oleh At Tirmidzi, Ibnu Hibban, Al Hakim, Adz Dzahabi dan Syaikh Al Albani dalam Silsilatul Ahaadits Ash Shahihah, no. 143)

[Kedua]

Allah Ta’ala menjadikan musibah dan cobaan tersebut sebagai sebab untuk menyempurnakan penghambaan diri dan ketundukan seorang mukmin kepada-Nya, karena Allah Ta’ala mencintai hamba-Nya yang selalu taat beribadah kepada-Nya dalam semua keadaan, susah maupun senang (Lihat keterangan Ibnul Qayyim dalam Ighaatsatul Lahfan, hal. 424, Mawaaridul amaan) Inilah makna sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Alangkah mengagumkan keadaan seorang mukmin, karena semua keadaannya (membawa) kebaikan (untuk dirinya), dan ini hanya ada pada seorang mukmin; jika dia mendapatkan kesenangan dia akan bersyukur, maka itu adalah kebaikan baginya, dan jika dia ditimpa kesusahan dia akan bersabar, maka itu adalah kebaikan baginya.” (HSR Muslim no. 2999)

[Ketiga]

Allah Ta’ala menjadikan musibah dan cobaan di dunia sebagai sebab untuk menyempurnakan keimanan seorang hamba terhadap kenikmatan sempurna yang Allah Ta’ala sediakan bagi hamba-Nya yang bertakwa di surga kelak. Inilah keistimewaan surga yang menjadikannya sangat jauh berbeda dengan keadaan dunia, karena Allah menjadikan surga-Nya sebagai negeri yang penuh kenikmatan yang kekal abadi, serta tidak ada kesusahan dan penderitaan padanya selamanya. Sehingga kalau seandainya seorang hamba terus-menerus merasakan kesenangan di dunia, maka tidak ada artinya keistimewaan surga tersebut, dan dikhawatirkan hamba tersebut hatinya akan terikat kepada dunia, sehingga lupa untuk mempersiapkan diri menghadapi kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti (Lihat keterangan Ibnul Qayyim dalam Ighaatsatul Lahfan, hal. 423, Mawaaridul Amaan dan Ibnu Rajab dalam Jaami’ul ‘Uluumi wal Hikam, hal. 461, Cet. Dar Ibni Hazm). Inilah di antara makna yang diisyaratkan dalam sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

“Jadilah kamu di dunia seperti orang asing atau orang yang sedang melakukan perjalanan.” (HSR Al Bukhari no. 6053)

Penutup

Sebagai penutup, kami akan membawakan sebuah kisah yang disampaikan oleh Ibnul Qayyim tentang gambaran kehidupan guru beliau, Imam Ahlus Sunnah wal Jama’ah di zamannya, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah –semoga Allah merahmatinya–. Kisah ini memberikan pelajaran berharga kepada kita tentang bagaimana seharusnya seorang mukmin menghadapi cobaan dan kesusahan yang Allah Ta’ala takdirkan bagi dirinya.

Ibnul Qayyim bercerita, “Allah Ta’ala yang Maha Mengetahui bahwa aku tidak pernah melihat seorang pun yang lebih bahagia hidupnya daripada gurunya, Ibnu Taimiyyah. Padahal kondisi kehidupan beliau sangat susah, jauh dari kemewahan dan kesenangan duniawi, bahkan sangat memprihatinkan. Ditambah lagi dengan (siksaan dan penderitaan yang beliau alami di jalan Allah Ta’ala), yang berupa (siksaan dalam) penjara, ancaman dan penindasan (dari musuh-musuh beliau). Tapi bersamaan dengan itu semua, aku mendapati beliau adalah termasuk orang yang paling bahagia hidupnya, paling lapang dadanya, paling tegar hatinya serta paling tenang jiwanya. Terpancar pada wajah beliau sinar keindahan dan kenikmatan hidup (yang beliau rasakan). Kami (murid-murid Ibnu Taimiyyah), jika kami ditimpa perasaan takut yang berlebihan, atau timbul (dalam diri kami) prasangka-prasangka buruk, atau (ketika kami merasakan) kesempitan hidup, kami (segera) mendatangi beliau (untuk meminta nasehat), maka dengan hanya memandang (wajah) beliau dan mendengarkan ucapan (nasehat) beliau, serta merta hilang semua kegundahan yang kami rasakan dan berganti dengan perasaan lapang, tegar, yakin dan tenang.” (Al Waabilush Shayyib, hal. 67, Cet. Darul Kitaabil ‘Arabi)

Kota Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, 15 Rabi’ul awwal 1430 H

musibah

“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa (seseorang) kecuali denga izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk ke (dalam) hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Qs At Taghaabun: 11)

Ibnu Katsir mengatakan, “Makna ayat ini: seseorang yang ditimpa musibah dan dia meyakini bahwa musibah tersebut merupakan ketentuan dan takdir Allah, sehingga dia bersabar dan mengharapkan (balasan pahala dari Allah Ta’ala), disertai (perasaan) tunduk berserah diri kepada ketentuan Allah tersebut, maka Allah akan memberikan petunjuk ke (dalam) hatinya dan menggantikan musibah dunia yang menimpanya dengan petunjuk dan keyakinan yang benar dalam hatinya, bahkan bisa jadi Dia akan menggantikan apa yang hilang darinya dengan yang lebih baik baginya.” (Tafsir Ibnu Katsir, 8/137)

-------------------------------

“Orang yang paling banyak mendapatkan ujian/cobaan (di jalan Allah Ta’ala) adalah para Nabi, kemudian orang-orang yang (kedudukannya) setelah mereka (dalam keimanan) dan orang-orang yang (kedudukannya) setelah mereka (dalam keimanan), (setiap) orang akan diuji sesuai dengan (kuat/lemahnya) agama (iman)nya, kalau agamanya kuat maka ujiannya pun akan (makin) besar, kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan (kelemahan) agamanya, dan akan terus-menerus ujian itu (Allah Ta’ala) timpakan kepada seorang hamba sampai (akhirnya) hamba tersebut berjalan di muka bumi dalam keadaan tidak punya dosa (sedikitpun)” (HR At Tirmidzi no. 2398, Ibnu Majah no. 4023, Ibnu Hibban 7/160, Al Hakim 1/99 dan lain-lain, dishahihkan oleh At Tirmidzi, Ibnu Hibban, Al Hakim, Adz Dzahabi dan Syaikh Al Albani dalam Silsilatul Ahaadits Ash Shahihah, no. 143)

-cukuplah ini bagi ku ya Allah.

April 11, 2010

hati menangis

one more time. hati menangis.

sampai bila? hati akan tetap menangis. tak sanggup hadapi hari itu.

many things to think.

hanya Dia yg memberiku nafas ... dapat meminjam kan kekuatan.

mohon teguh wahai hati.

jangan biar sedih membuka pintu itu.

April 10, 2010

malas la

me:malas la...

mailal:malas ape? ..

me:malas la nak mandi..

mailal: abes tu nak kuar tayah mandi?

me: bley tak?

mailal: bley je kalau tahan..

!!!!!! giler keeeeeeeee

oke .. berckp dengan diri sendiri-

huk. phone kene bar.. camne nak idop?

internet dea ade prob .. camne nak contact... sebaik la umah sejengkal kera

jom view ABPH artist.. artist yg i suke .. hehehe ...

maya- she is so lovely . suke die sebab dia ayu jee 24 jam .. cantik.



marsha - die ni gedik sket .. tp cantik sangat .. perfect .. muke die comell..

cantik kannnnn .. <3



lisa surihani- menang anugerah best dress



lagi sorang .. nasha aziz ... tak jumpe lak gambar die .. she is soooo pretty ...
http://i386.photobucket.com/albums/oo307/beautifulnara/palingbaru/gambarredcarpetabpbh2009lisasuri-2.jpg

April 8, 2010

tersungkur menyembah bumi

ya allah,

aku baru terima berita. sakit dada. tak de kudrat nak berdiri

bayangkan .. kite tau bile org kite sayang akan pergi?

i know this time will come. tapi .. aku tak kuat...

my dad dalam stage 4. few years je boleh survive.

terus sesak nafas aku... panic.. cant breath. cant think...

aku cerita pada dea,

dah macam2 aku bayang. aku nak call sape nanti?

aku nak tanye kabar sape nanti?

aku nak balik kampung tak jumpa dia nanti?

patut lah aku mimpi mak malam tadi... mak ajak ayah balik. walhal dah lame gile tak mimpi mak...

i dont know why .. even aku bukan anak kesayangan dia , tapi ape akan jadi "sampai" kt aku...

aku lemah giler ... aku nangis senangis nangis nye ...

syukur Allah bg dea....

kata2 dia menenangkan aku.

kata2 dia buat aku senyum.

kata2 dia buat aku kuat.
"jangan awal awal bagus , sampai hujung putus asa"

jangan cepat melatah pd takdir. org baik kan tunggu apa tuhan nak bg dia.

yang bagi nyawa dan gerakkan kita bukan kita. itu pun hanya satu sifat. memang kuat dugaan tapi ni ujian naikkan maqam. jangan fikir apa akan jadi nanti. fikir sekarang... u kene kuat untuk kuatkan ayah. u kene kasi semangat. jangan sedih... jangan nangis, jangan meratap. semua pintu syaitan.. kamu lemah syaitan lagi suka. kita belum usaha, usaha betul betul baru bergantung takdir. kita sama2 ikhtiar. kita usaha...

kalau betul betul hubungan u dengan ayah, akhirat sana akan tetap jumpe ..

you tabah. i tau..  u kene banyak sabar...

aku bersyukur atas teman baik yg kau berikan.


mengingatkan aku pd Mu susah dan senang.


syukur doa ku dimakbulkan.


amin...


sesungguhnya tiada yg kekal.


yang tinggal hanya SATU.


aku belum cukup bagus untuk sampai ke tahap itu.


hanya satu hajatku


dia sempat jumpa orang yg banyak membimbing aku ... tuan guru hj md radzi... byk ajar aku hormati dia, byk ajar aku tabah dalam dugaan...byk mengajar aku erti tauhid...


semoga jalannya lebih baik. semoga terbuka jalan penyelesaian.. semoga berjumpa ubat utk sakitnya.


aku yakin hanya padaMu. yang memberi nafas dalam hidupku, nyawa dalam jasadku, ruh dalam qudusku, fikir dalam akalku, petunjuk jalan hayatku.


aku kembalikan seluruh urusan pdaMu.

she kissed me!




huhu..

malam tadi aku mimpi...

after a few years ... tak mimpi dia.

aku salam dia before bertolak.

and then my mom asked me ... die nak cium dahi aku...

die cium aku lame sangat ..... macam sayang sangt ...

and then aku cium dahi die balikkkk .....

sedihh ...

mak, doakan kebaikan anakmu ini dunia akhirat...

mak, dengan keramat mu .... maafkan segala dosa kak ...doakan yg baik baik buat kak,

mak, kat sini .. silat ni byk mengajar kami hormat ibu bapa, adab dengan ibu bapa, yang kami tak  perasan walau sekecil zarah pon ... kalau mak ada kan seronok ...

really miss you... mom

missing

lame dah tergerak hati nak SMS... sebab lame tak jumpe. mmg rindu takyah ckp la.. tengok gambar pon dah sayu ...he's been busy lately.

rindu dengar kata kata hikmah dia...
rindu tatap wajah tenang dia ...

me typing SMS
Assalamualaikum *** ***, Apak khabar. Harap *** *** sihat n mudah urusan.maaf mengganggu, saje tanye kabar.lame tak jumpe *** ***.-mailal@mmu.

after few hours dapat reply. hati kepalang gembira
Tk, *** *** sihat cuma letih sikit..lama sungguh tak jumpa rindu pula rasanya.sampaikan salam pd Faiz.TQVM

rase nak melompatttttttt .... terawang awang .. hihihi ....

April 7, 2010

di office!

its wednesday guys~~~~~

terlalu pantas masa berlalu.

minggu lalu terima satu berita kematian... din beramboi.. which used to be my "bau bau bachang" relative.

lawak die mmg kreatif. ingat dulu zaman die buat pantun ... mase MMU... pecah perot gelak dengar pantun. till we all dapat gelaran dr pertandingan pantun tu ..

rosmarie, cik limptat, dengan ape tah ... so fani okeh...

boleh ke idea die .. makcik ni konon nak jual kain, lalu tempat pantun tu tibe tibe .. nak join sbb takde org join ... ape kes?? hahaha ..

this tv show spontan pon .. i watched certain series... kalau takde die mmg i skip jerk... coz tak best langsung ..

hilang satu legenda ...

- acceli dunno what to write... sambil menunggu org amik... nak tengok "spontan" pon headphone rosak .. ape kes? geram plakkk laa camne leh rosakkk... haih....

mari selitkan selitan cerita ..

i have this one friend... susah la nak jumpe org ginih. .. tak suke di puji ...

i praised him .. then he answered .. tanpa ade riak gembira pon...

"buat ape puji sy ... tolong pulang kan balik pujian tu pd yg punya. sy tak layak.. "

terkedu aku ... aku ponnn seronok bile kene puji... bile laaaa nak hilang perasaan ni .. huhuhu..

hope he will always be my friend till the end. sebab bersame dia byk aku blajar ...

April 6, 2010

spontan- fani giler










pecah perot ku...


-spontan. this tv show dulu pernah ade tv commercial.

aku pon excited, sbb ramai favourite actor kt sane. afdlin, din beramboi, etc.

tapi after preview, rupenye the tv show only at ASTRO WARNA. kene subscribe.

but i manage to find this tv show kat youtube.

Spontan ni rase nye tiru "Whose Line Is It Anyway".  my favourite tv shows dulu.

mmg fun.  din beramboi mmg creative. takde org boleh ganti lawak dia.

al fatihah

April 4, 2010


cerita sangat menarik.

graphics superbbb.

voldemort mengekalkan watak evil nye, same gaye okeyh... tengkorak je membezakan watak hades and voldemort. suara dia mmg guna voldemort.

i really love the scenes where he appeared with his wings ...poooffffff

and all the graphics - scorpian, kraken, sets ... clap clap...

boley tengok 2 times nih ... nak tengok in a big hall lah.. ari tu officemate pegi beli dedepan .. aiyak...

-kami borak borak pasal review ... comments ...

me: tapi kan, dalam banyak2 actresss, yg sesuai blakon jadi angel@bidadari, Liv Taylor je. sangat cantik...

dea: ak ah ... dah la putih, mata besar, mulut, muka pon sirih junjung...

me: tu la .... (dalam hati dok pk... eh .. ade ke terms sirih junjung?)

---------------pause---------------------


dea: eh ... sirih junjung plakkkkkkkkkk .... (laughing)

me: tu lah ... penat i bayang kan muka sirih junjung... gile berserabut .. cannot recall "bujur sirih"

dea: hah .. u pon ye kan jeeeeee (laughing ... )

April 2, 2010

.rutin weekly

supposely, each thursday nite, akan pergi ke taman melawati.

staying up till 2am. untung badan, dapat la dengar kata-kata hikmah.

lately ni, kurang rezki,...

everyweek kosong ...

rasa lapar ... rindu pon ade ...

hanye harapkan borak borak kosong dengan dea ...

huuu~

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...